Entre les lletres amables i observadores que Josep Pla va deixar com a
llegat, les dones que van creuar la seva vida sovint s’intueixen entre
l’espessa boira del seu univers narratiu. Silencioses o evocades amb traços
subtils, aquestes figures femenines van marcar la seva existència, encara que
ell mai les posés al centre de la seva literatura. No és estrany, per tant, que
el rastre d’aquestes dones quedi envoltat d’una aura melancòlica, com si fossin
vides viscudes en els marges de les històries que Pla preferia explicar.
Adela Figueras: el
primer amor
Adela Figueras, coneguda com a “la Menuda”, va ser una de les primeres
dones a deixar empremta en el cor del jove Josep Pla. Es diu que era una noia
de figura delicada, brillant i vital. La seva relació, breu i intensa, va estar
marcada pel fervor propi d’una adolescència que començava a descobrir els
paisatges de l’empordanesa vida sentimental. No obstant això, la distància
social entre ambdós -ella de classe treballadora, ell de família terratinent-
va acabar enfonsant aquella història abans que pogués madurar. Amb els anys,
Adela es convertiria en un record esquívol, potser l’ombra del que podria haver
estat un Josep Pla més tendre.
Aurora Sans:
l’aventura parisenca
Més enllà del mosaic empordanès, Pla va trobar en Aurora Sans una figura
femenina diferent. Van coincidir a París durant els anys en què ell intentava
obrir-se pas com a corresponsal. Aurora era cosmopolita, vibrant, i
representava tot allò que ell anhelava en aquell moment: la sofisticació d’una
Europa moderna que li oferia un refugi lluny de la monotonia rural. La seva
relació va ser tan apassionada com fugaç. Aurora no encaixava en el món auster
i pragmàtic de Pla, i ell mai va semblar disposat a comprometre’s a res que no
fos la seva ploma.
Francesca Cruanyes: la
dona que va esperar
En Francesca Cruanyes, Josep Pla va trobar una dona que li oferia
estabilitat i fidelitat. De totes les figures femenines, ella és la que més
s’associa amb l’espai domèstic i amb la calma necessària per a l’escriptura.
Francesca era discreta, pacient, i va ser clau per sostenir la seva vida
quotidiana. Però la seva figura també esdevé un reflex melangósic: quina mena
de felicitat pot tenir algú que espera sempre a l’ombra? Les paraules de Pla,
sovint tan minucioses amb els detalls del paisatge, mai li van dedicar l’escalf
que ella mereixia.
Les altres, i
l’absència de la intimitat
Josep Pla mai va ser un escriptor que posés l’ànima sobre el paper de forma
transparent. Les seves memòries esquiven les emocions profundes, com si fossin
massa privades per ser compartides. Les dones que van marcar la seva vida
semblen existir més com a fragments, esquitxades en frases mig dites i records
incomplets.
El silenci de Pla sobre aquestes figures femenines podria ser interpretat
com una forma de respecte, o potser com una incapacitat d’expressar tot el que
sentia. Potser el seu amor per la terra, pels paisatges i pels detalls
minússers del dia a dia no deixava espai per al reconeixement d’aquelles dones
que, amb la seva presència, van donar forma a l’home que ell va ser.
Un llegat d’ombres
Les dones de Josep Pla, com les seves històries, viuen entre ombres. Són
records difuminats, reflexos en un mirall antic que mai acaba d’estar net del
tot. Potser és aquesta ambigütat la que les fa encara més fascinants: figures
que, malgrat la seva invisibilitat, ens parlen de la solitud i de la melangia
que sovint s’amaga darrere dels grans creadors.
En cada paràgraf de Pla, en cada observació del vent que travessa els camps
empordanesos, sembla ressonar el murmuri d’aquelles dones que el van estimar,
comprendre o simplement acompanyar en silenci. Elles són, al cap i a la fi, les
veritables protagonistes invisibles de la seva vida.
Sergio Calle Llorens
No hay comentarios:
Publicar un comentario